De KNSB stelde twintig gouden veiligheidsregels op om de kans op ongelukken bij schaatsen op natuurijs zo klein mogelijk te houden.

VEILIG SCHAATSEN
IJSKWALITEIT

Is het ijs op onze ijsbanen en/of de Rottemeren betrouwbaar of niet? De ijsmeester van IJsclub Zevenhuizen controleert dat regelmatig, en via de rode of groene duim op onze website kun je zien of het veilig is om te gaan schaatsen.

​

Zie je de rode duim, dan moet je nog niet het ijs op gaan.
Het ijs heeft nog niet de vereiste dikte om veilige te kunnen schaatsen.

​

Zie je de groene duim, ga lekker schaatsen.
Waarschijnlijk komt er wel weer een Molentocht.

​

Bekijk hier een overzicht van de ijskwaliteit op onze verschillende ijsbanen en de Rottmeren:

• IJskwaliteit ijsbaan Hennipgaarde: NIET VEILIG

• IJskwaliteit ijsbaan Rottemeren: NIET VEILIG

• IJskwaliteit Molentocht Rottemeren: NIET VEILIG

​

Als officiële KNSB ijsclub kunnen we pas het sein IJS VEILIG geven als het een dikte heeft van 12 centimeter. Dat moet ook wel, want als het sein eenmaal is gegeven komen er heel veel schaatsliefhebbers op de schaatsbaan en de Rottemeren af. En dan gaat veiligheid voor alles, vandaar die vereiste dikte van 12 centimeter.